Üzemi hírlap

Beállítások / hosszú leírás

Bevételnövelők Lapja

HírlevélGyakorlati trükköket, sikeres megoldásokat, elégedett ügyfeleink véleményét, jótanácsokat olvashat hírlevelünkben.

Rovatok

Ügyfélgyár hírcsatorna

Nincs megjeleníthető elem

CRM+ hírcsatorna

Nincs megjeleníthető elem

Linkblog

Hírlap RSS

Termékmegjelenítés a tévéműsorokban és filmekben

2008.04.21. 13:30 ubi_admin


A filmekbe, valóságshowkba, sorozatokba épített reklámokat a szakma product placements- nek nevezi, melyet "termékmegjelenítés"- ként fordítunk magyarra.
Egy egyszerű példa: a Hősök második szezonjának első részében Claire, az elpusztíthatatlan pompomlány egy Nissan terepjárót kap ajándékba az apjától.
Az autó és a márkajelzés jól látható, és a hősnő is megfelelő módon örül a meglepinek, mégsincs az az instant műmosoly szaga a jelenetnek. Az üzenet pedig egyértelmű.
Bár a termékmegjelenítés technikáját csak az utóbbi években kezdték el tömegesen alkalmazni, az ötletre már jóval korábban láthattunk példát.

Az egyik első, sztoriba rejtett reklám Frank Capra 1946- os Az élet csodaszép című karácsonyi klasszikusában fedezhető fel. Itt a főhős álma az volt, hogy a National Geographicnak dolgozhasson. A nyomaték kedvéért még az újság egy példánya is feltűnt a képernyőn, a főhős kezében. Ezt a fajta megjelenést- amely verbális és vizuális is- kettős lefedettségnek nevezzük. Ez hatásos és egyben az írók számára több lehetőséget tartalmazó módszer, mivel ha csak szóban vagy csak képen jelenik meg egy reklám a filmvásznon, akkor nehéz elkerülni azt, hogy erőltetett legyen a dolog.
Főleg a verbális megjelenés okoz gondot a forgatókönyvíróknak-ezt figurázza ki a Truman Show egyik jelenete, amiben a Jim Carrey által alakított Truman élete egy valóságshow, amibe rajta kívül mindenki be van avatva. Itt az egyik jelenetben a Truman feleségének tartott fizetett színész otthonukban, a konyhai rejtett kamera felé fordulva ecseteli egy kakaós ital népszerűségét, direkt enyhén feltűnő módon.
A vizuális megjelenítés kisebb feladatot ró az írókra, ezt alkalmazzák több esetben, pl. számítógépek, mobilok, autók esetében, de használható amolyan "város-imidzsként" is-
például New Jersey esetében a város vezetősége kifejezte köszönetét a Maffiózók alkotóinak, mert a sorozat segített a város turizmusának fellendítésében.

A termékmegjelenítést ismertetőjegyei pl. hogy egyfajta életérzést sugallnak, tehát a Született feleségek apró termetű Gabrielle- je nem ülhet egy akármilyen kocsiba, csak egy kabrióban érvéneysül a szépsége, ugyanakkor A helyszínelől szereplőinek a fekete terepjáró dukál. Ha egy kamera pár másodpercet időzik pl. az Apple számítógépek logoján, akkor biztosak lehetünk benne hogy ez a gyártó tudtával és (anyagi) támogatásával történik. Azt is megfigyelhetjük, hogy az utóbbi időkben már odafigyelnek az élethűségre is, nem alkalmaznak kamu-logokat (CNN helyett SNN).

A termékelhelyézés egyre nagyobb szerepet kap a digitális tévézés és a DVD- k terjedésével, mivel itt lehetősége van a nézőnek arra, hogy a tévében ismert reklámblokkok nélkül tekintse meg a műsorokat. Tudják ezt a reklámszakemberek is, akik hamar rájöttek, hogy a siker érdekében érdemesebb magába a történetbe ágyazni a reklámokat.
Mivel az EU 2007- ben engedélyezte a termékmegjelenítést, ezrt ez egyfajta globális reklámmá vált, hiszen ha egy amerika sorozatot megvesz egy európai adó, kizárt dolog, hogy kisatírozza a filmben szereplő logokat.

Az itthoni helyzet nem rózsás ezen a téren, mivel a műsorkészítők számára sokkal kisebb mozgásteret hagynak a médiatörvények- egy 1996. évi rádiózásról és televíziózásról szóló törvény értelmében a reklámok csak a műsorszámtól jól elkülönítve, vagy csak a klasszikus reklámszünetben tehetők közzé.

A termékelhelyezés mellett foglal állást- sok más tévés szakemberrel együtt - Málnay B. Levente, az MTV Networks magyarországi vezérigazgatója is, aki szerint ez a reklámozási forma a digitális tévézés terjedésével együtt válik egyre fontosabbá.

Előbb utóbb valószínűleg itthon is enyhülnek a termékelhyelézesre vonatkozó médiatörvények, hiszen nem nehéz elképzelni, hogy egy sportszergyártó mennyi pénzt fizetne azért, hogy a Barátok közt Tildája minden este 2 millió néző előtt egy bizonyos márkájú ruciban induljon kocogni, vagy hogy a "kőkemény" Géza ne szimplán egy sört kérjen, hanem mondja is ki a márka nevét, akárhányszor betér a Rózsába egy fárasztó nap után.

Szólj hozzá!

Címkék: marketing érdekesség

A bejegyzés trackback címe:

https://hirlap.blog.hu/api/trackback/id/tr79435330

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása